U K’AABETIL U XOOKIL TS’ÍIB
ICH MAAYAJ TI’ TU NAJIL XOOK
X-KA’ANSAJ NORMA NOEMY CANUL
FERNANDEZ
Ma’aloob k’íin anakte’ex
ajka’ansaje’ex bejlae’ yaan in tsikbaltikte’ex baanten jaach ma’aloob u
meeyajta’al le xook ts’íibo’ ti’ le najil xooko’. Le mejen paalalo’obo’ te’
baxal najil xooko’ keex ma’ u ts’íibo’ob bey le palalo’obo’ ku xooko’ob te’
yaax najil xook je’el páajtal kaansikti’ob le xook ts’íibo’. Ti’al beetik lela’
k’áabeet k’aatik ti’ le nao’obo’ u yaantko’on tumen yéetel leti’obe’ je’el u
beeytale’.
Táanile’ yaan xak’áaltik ba’ax
tsikbalilo’ob yaan te’ kaajo’ ti’al ts’íibtik ichil maayaj t’áan, le mejen
paalalo’obo’ je’el u páajtal u beetiko’obe’ u yoochel le ba’ax taan u
tsikbalta’al. U la’a baal je’el u paajtal beetik te kúuchil xooko’ yaan p’áatik
u tsikbalo’ob le baax tu’ yuubiko’ob te’ tu yootocho’ob. Wa yaan mejen
paalalo’ob jach uts’ u yiicho’ob u ts’óolik le tsikbalo’obo’ yaan kaaxtik u
k’íini’ ti’al u ye’esiko’ob ti’ u wet xooknalo’obo’ le baax ts’óok u kaanko’ob.
Je’el u páajtaal u
tsikbaltiko’ob jejeláas tsikbalilo’ob yóolal
baalche’ob, maako’ob, le k’aaxo’, le úuchben tsikbalilo’ob, biix kaajik
le kuuxtala’ yóok’ol kaab, wa je’el baaxake’. U ma’alobile’ yéetel le ts’íibo
wa le tsikbalilo’ob le mejen palalo’obo’ ku káanko’ob le maasewáal t’áano’.
Chen le keen in
tsikbaltikte’ex bejlae’. Maanse’ex ma’aloob k’íin.
LA IMPORTANCIA DE LA NARRACION
EN LENGUA MAYA DENTRO DEL SALON DE CLASES.
PROFRA. NORMA NOEMY CANUL
FERNANDEZ
Buenos días tengan compañeros
maestros, el día de hoy les voy a platicar porque es muy bueno trabajar la
narración en la escuela. Los niños pequeños en el jardín de niños, aunque no
escriben convencionalmente como los niños de la escuela primaria, les podemos
enseñar la narración. Para hacer esto es necesario pedir a las madres de
familia que nos ayuden, puesto que con ellas esto será posible.
Primeramente debemos
investigar que cuentos o relatos hay en el pueblo, para escribirlos en lengua
maya, mientras los niños pueden hacer los dibujos de los relatos que escuchen.
Otra acción que podemos hacer en el salón de clases, es dejarlos platicar los
relatos que escuchen en sus casas. Si tienen niños que les guste mucho relatar
los cuentos, deben programar una demostración frente a sus compañeros de clase
los cuentos que ya se saben.
Pueden conversar sobre
diversos temas sobre animales, sobre personas, el monte, las leyendas, como se
inició la vida sobre la tierra, sobre cualquier otro tema. Lo bueno de trabajar
con la narración escrita u oral, es que los niños aprenden la lengua indígena.
Es todo lo que les comento el
día de hoy. Que tengan un buen día.
BA’AX TIN KAANA:
X-KA’ANSAJ NORMA
NOEMY CANUL FERNANDEZ
Ya’ab baalo’ob
jach ma’aloob tin kaana yéetel le xookil ts’íibo’, tumen yéetel lela’ le paalalo’obo’
ku maalo’ob kuunsiko’ob u kaambalo’ob. Bey xaan le na’obo’ ku yáantiko’ob u
paalalo’obo’ tumen yéetel leti’ob ku beetal le meeyaja’.
Yaan
paalalo’obo’ ku tsikbaltiko’ob ichil maya t’áan, yaan xaane’ chen ichil
kaastelan, chen baale’ tu láakal táan u káanko’ob u beetiko’ob le xookil
ts’íibo’.
Yaan paalalo’ob
ku beetko’ob jaach ma’aloob u boonil le ba’ax ku tsikbaltiko’ob, tsóokole’
ma’aloob xaan ku ts’ooliko’ob le ba’ax u ku yuuchul te tsikbalo’ob.
Leten tune’
jaach ma’aloob u meeyajta’al le xookil ts’íibo’ te kúuchil xooko’.
CONCLUSION:
PROFRA. NORMA
NOEMY CANUL FERNANDEZ
Muchas cosas he
aprendido con la narración, porque con ella los niños mejoran su aprendizaje.
También las madres de familia ayudan a sus hijos porque con ellas se realiza el
trabajo.
Hay niños que
platican en lengua maya, pero también los hay que solo platican en español, sin
embargo todos están aprendiendo a hacer la narración.
Hay niños que
hacen bien los dibujos de los relatos y después argumentan bien lo que sucede
en los relatos.
Por eso es muy
bueno trabajar la narración en el salón de clases.
0 comentarios:
Publicar un comentario