U
TS’ÍIBILO’OB YÉETEL U YÚUCHBEN TSIKBALIL IN KAAJAL.
X-KAANSAJ
NORMA NOEMY CANUL FERNANDEZ
Maalo’ob k’íin anakte’ex ajkaansaje’ex
bejlae’ yaan in tsiikbaltik biix úuchik u kiinsaaj waasewaal maako’ob ka’ k’úuch le sáak
wiiniko’ob te’ u lúumil kaalk’íin.
Te’ uuchben kaajo’ chen
maasewaal maako’ob kaajano’ob u ch’i’ibalilo’ob A-Canulo’ob tu káaso’ob u kuuxtal yaanal
u bo’óoy junk’uul ya’axche’ tumen letio’be’ tu tuukulo’ le cheo’ u cheil yuum
k’uj.
Te’ u tséel le ya’axcheo’
annchaj junp’éel ch’een ti’ tu laalkal le ajkajnalo’obo’. Chen junp’éel k’iine’
ka’ t’iip te xaman k’iino’ ya’ab sáak wiiniko’ob ka’ jo’op u baatelil yóolal le
kajaalo’. Chen baale’ le sáak wiiniko’obo’ yáanti’ob u ts’óono’ob ka’ tu
naajalto’ob le baatelilo’.
Ku tsikbaltale’ yaanal biin u
bo’óoy le ya’axcheo’ tu kiinsajo’ob
laakal le jaalach wiiniko’ob u kajil kalk’íin. Yaan maaxe’ ku yaalik
ts’oonabo’ob le jaalacho’ob, u laa’ jatso’obo’ ku tsikbaltiko’ob te yaanal le
ya’axcheo’ p’íik xóotabi u poolo’ob tsóokole’ puulabi’ le poolo’obo te ichil le
ch’eeno’.
Beey tu beeto’ob bin le sáak
wiiniko’ob yéetel le waasewaal wiiniko’ob ka’ k’uucho’ob te’ tu lúumil
kaalk’íin. Leten tune’ tak bejlae’ bey ts’aabik
u k’aaba le kajo’ ob.
Le tsíikbala’ yaan maaxe ma’ u
yóojel’. Maanse’ex maalo’ob k’íin.
LA LITERATURA Y TESTIMONIOS DE
MI COMUNIDAD
PROFRA. NORMA NOEMY CANUL
FERNANDEZ.
Buenos días tengan compañeros
maestros hoy les voy a platicar como sucedió que asesinaron a los indígenas
cuando llegaron los españoles en las tierras de Calkiní.
En el antiguo pueblo solamente
vivían indígenas descendientes de la familia de los A- Canul quienes comenzaron
a vivir debajo de la sombra de una seyba, porque ellos pensaban que esta era un
árbol sagrado de los dioses.
A un lado de la seyba había un
pozo para todos los pobladores. Hubo un día que en el norte parecieron de
repente muchos españoles y comenzó la lucha por el pueblo. Solamente que los
españoles tenían armas y ganaron la batalla.
Se cuenta que debajo de la
sombra de la seyba asesinaron a todos los gobernantes del pueblo de Calkini.
Hay personas que aseguran que le dispararon a los gobernantes y otros más cuentan
que debajo de la seyba los decapitaron y después tiraron las cabezas dentro del
pozo.
Esto es lo que hicieron los
españoles con los indígenas cuando llegaron en el territorio de Calkini. Por
eso actualmente este pueblo se llama así.
Muchas personas no conocen
estos relatos. Que pasen muy buenos días.
BA’AX TIN KAANA
X-KAANSAJ NORMA
NOEMY CANUL FERNANDEZ
Teene’ tin kaana
yaan kaajo’obo’ yaanti’ob uuchben tsíibo’ob tu’ux ku ts’óolik ya’ab baaxo’ob
jaach uuch’i te lúumo’obo’, leten ken a xóoke’exe’ yaan a óoljeltik baax
uuch’an.
Chen baale’ yaan
xaane’ kajo’ob mina’anti’ob le úuchben tsíibo’ob le nojoch yuumo’ob te’
kaajano’obo’ ku tsikbaltiko’ob yúuchben tsikbalilo’ob jaach ja’ajil uucho’ob te
lúumilo’ob mayaabe’.
Laakal le
úuchben tsiikbalilo’obo’ k’aabeet tsíibtik tumen ku ts’óolko’ob u kuuxtal le
ajkaajnalilo’ob te’ tu laakal le kaajo’obo u lúumil Campech.
Chen le ken in
tsikbaltikte’ex beejlae’. Anakteéx maalo’ob k’iin .
CONCLUSION
PROFRA. NORMA
NOEMY CANUL FERNANDEZ
Yo aprendí que
hay pueblos que cuentan con documentos antiguos en los cuales se narran sucesos
reales que sucedieron en esos lugares, por eso cuando los lean van a conocer
que es lo que pasó.
También hay
pueblos que no tienen escritos antiguos, los ancianos que habitan esos pueblos
relatan cuentos antiguos que son reales y que sucedieron en la tierra del
mayab.
Todos los
testimonios antiguos se deben escribir porque relatan la vida de los habitantes
de todos los pueblos del estado de Campeche.
Solamente esto
les comento en este día. Que la pasen bien.
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